La creativitat és l’habilitat d’inventar i desenvolupar idees noves i
originals. Significa posseir la capacitat de trobar solucions a
problemes de forma original i creativa. La creativitat no només
s’expressa en la resolució de problemes, sinó també, en la localització
d’aquests.
El procés creatiu implica la interacció de les funcions següents: pensar, percebre, sentir i intuir.
Educant des de l’àrea de la creativitat, es pot arribar al
desenvolupament complet de les capacitats totals incloent les lògiques.
En l’escola actual, les tècniques i mètodes instructius empleats es
basen fonamentalment en els processos determinats pel pensament
vertical. Per aquest motiu, els nens/es amb una alta capacitat creativa
no només inhibeixen el seu potencial sinó que no aconsegueix l’objectiu
de l’aprenentatge en aquest tipus d’estructures.
Les característiques de la persona creativa són:
- Curiositat: té la necessitat de profunditzar exclusivament en funció dels seus interessos.
- Percepció súper fenomènica: intueix que en el tema a investigar es troben amagades respostes no perceptibles als sentits.
- Originalitat: genera idees úniques i innovadores.
- Sensibilitat: capta l’essència dels fenòmens, és hipersensible als problemes, necessitats, sentiments i expressions dels altres.
- Flexibilitat: capacitat de canviar la perspectiva i adaptar-se a noves regles. Veure les diferents cares d’un problema.
- Fluïdesa: capacitat per a donar moltes propostes davant un problema, elaborar més solucions, més alternatives…aportant idees sense parar.
- Transformacions: refà idees, conceptes, persones i coses.
- Autonomia: llibertat per a pensar i deixar que es desenvolupi la seva fantasia i espontaneïtat (pensament lateral o divergent).
- Associació: implica la capacitat d’unir i combinar idees, paraules, imatges, que no guarden relació entre elles.
- Elevat nivell d’intel•ligència: bon potencial intel•lectual.
- Elevada capacitat de simbolització: utilitza una cosa com a símbol d’una altra, també poden representar segons l’analogia existent entre els dos aspectes.
- Motivació inicial, fantasia i intuïció: és capaç de mirar dintre de un mateix i fiar-se del propi coneixement interior (autoconfiança).
- Materials: La pinsa, material per decorlar-lo com vol, pegament, pissores..
No hay comentarios:
Publicar un comentario